Manuel şanzıman, manuel vitesli araçlarda kullanılan şanzıman tipidir.
Manuel şanzıman sökümü çok uğraşlı ve zor bir iştir. Öncelikle aracın aküsü ve akü tablası sökülür. Hava filtresi haznesi bağlantıları da sökülür. Vites kutusundan çıkan ve şanzımana bağlanan vites halatları sökülür. Marş motoru da sökülüp yerinden çıkarılır. şanzımanın üzerindeki çevre civataları sökülüp çıkarılır. Sonra araç kaldırılır. Önce aks bağlantıları sökülüp akslar çıkarılır. Alt motor bağlantıları da sökülüp şanzıman alt taraftan boşa çıkarılır. Daha sonra şanzıman düşmesin diye üstte kalan tek bağlantısından ayırabilmek için tekrar yere indirilir. Düşmesin diye altından destek koyulur ve üstteki bağlantısından da ayırıldıktan sonra tekrar kaldırılır yavaşça motora zarar vermeden sökülüp alınır.
şanzıman, araç tipine ve modeline göre farklılık gösterse de çok fazla dişliden ve güç aktarım organlarından oluşan bir yapıdır. Tamiratını yapmak çok zor bir iştir. Konuya detaylı bir hakimiyet gerekir.
Manuel şanzıman için gerekli değişim, temizlik veya tamirat yapıldıktan sonra şanzıman önce motorun yanında bulunan ve çıkarıldığı kısma geri oturtulur. Sökme süreci en sondan başlanarak motorla ve şasiyle olan bütün bağlantıları tek tek yerine takılır ve bağlantıları yapılır.
Belirtiler Nelerdir?
- Debriyaj kaçırıyordur
- Araç çabuk hızlanamıyordur
- Vites geçişlerinde zorlanma yaşanıyordur
- Araç çekişten düşmüştür
- Yakıt tüketiminde artış vardır
Yapılan İşlemler
- Akü ve akü sacı, hava filtresi haznesi sökülür.
- Vites kutusundan gelen bağlantılar sökülür.
- Çevre civatalar sökülür.
- Araç lifte kaldırılıp alt tarafta bulunan bağlantılar sökülür.
- Sanzıman boşa çıkarılır, yavaşça motordan ayrılır ve gerekli bakım-onarım/değişim yapılır.
- En sondan başlayarak tekrar yerine takılır.